flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

У Верховній Раді України зареєстрований проект Закону № 8032 щодо внесення змін до ГПК України

15 лютого 2018, 12:45

     На офіційному сайті Верховної Ради України опублікований проект Закону «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України (щодо запровадження інституту преюдиційного запиту та уніфікації касаційного провадження)», ініціаторами проекту  № 8032 від 09.02.2018 виступили народні депутати України.

    Метою прийняття вказаного проекту є пришвидшення судового процесу у випадку правової невизначеності; забезпечення єдності судової практики та передумови для належної реалізації права на справедливий суд, - з пояснювальної записки.

   Зазначаємо  деякі зміни до Кодексу, що пропонуються проектом № 8032.

   Стаття 30. Виключна підсудність справ

   Якщо пов’язані між собою позовні вимоги пред’явлені одночасно щодо декількох об’єктів нерухомого майна, спір розглядається за місцезнаходженням об’єкта, вартість якого є найвищою – замінити словами:

  якщо пов’язані між собою позовні вимоги пред’явлені одночасно щодо декількох об’єктів нерухомого майна, спір розглядається за місцезнаходженням об’єкта, площа якого є найбільшою.

    Стаття 32. Визначення складу господарського суду – пропонується виключити ч. ч. 2,3,4,5,10,11 та  викласти в наступній редакції:

  1. Якщо справа в Верховному Суді має розглядатись колегіально у складі відповідної палати – головуючим на засіданнях палати є суддя-доповідач, визначений Єдиною судовою інформаційно-телекомунікаційною системою при первісному розподілі справ.
  2. Якщо справа має розглядатися суддею одноособово, але цим Кодексом передбачена можливість колегіального розгляду такої справи, питання про призначення колегіального розгляду вирішується до початку розгляду справи суддею, який розглядає справу, за власною ініціативою або за клопотанням учасника справи, про що постановляється відповідна ухвала.
  3. Питання про розгляд справи колегією у складі більше трьох суддів вирішується колегією суддів, визначеною в порядку, встановленому частиною першою цієї статті, до початку розгляду справи, з урахуванням категорії і складності справи, про що постановляється відповідна ухвала.

   Стаття 53. Участь у господарському процесі органів та осіб, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб –  пропонується виключити частини статтей щодо участі прокурора в господарському проваджені.

  Стаття 166. Відповідь на відзив

 Пропонується доповнити ч.5, а саме:

  1. У разі ненадання позивачем відповіді на відзив у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами, - дана норма стосується і подання заперечень ст. 167.

  Стаття 192.  Мирова угода сторін, доповнити  ч. 6 :

  1. Сторони можуть укласти мирову угоду після ухвалення судового рішення за результатами розгляду справи по суті та до початку його примусового виконання, надавши її для затвердження до суду, який ухвалив судове рішення (видав виконавчий документ). Питання затвердження мирової угоди, укладеної після ухвалення судового рішення за результатами розгляду справи по суті та до початку його примусового виконання, вирішується судом протягом десяти днів з дня надходження до суду відповідної заяви, про що постановляється ухвала. Суд має право відмовити у затвердженні мирової угоди, укладеної після ухвалення судового рішення за результатами розгляду справи по суті та до початку його примусового виконання, з підстав, визначених частиною п’ятою цієї статті.

   Стаття 227. Обов’язок суду зупинити провадження у справі доповнити ч. 6) постановлення преюдиційного запиту.

    Глава 9. Судові рішення доповнити ст. 235-1 - преюдиційний запит:

     1.Суд першої або апеляційної інстанції, у випадках відсутності висновків або неоднакової практики касаційної інстанції щодо правовідносин які є предметом розгляду, може прийняти ухвалу про звернення до Верховного Суду з клопотанням про надання висновку щодо застосування норми права до виходу в нарадчу кімнату.

    2.Преюдиційний запит складається у письмовій формі, відповідно до правил статті 234 цього Кодексу з урахуванням особливостей цієї статті.

   3.В ухвалі зазначається інформація про правове регулювання та фактичні дані щодо правовідносин котрі є предметом розгляду. Суд обґрунтовує необхідність надання висновку щодо застосування норми права або вказує на неоднакову практику касаційної інстанції та зупиняє судове провадження на час розгляду преюдиційного запиту.

   4.Суд інформує учасників справи про можливість подання до Верховного Суду своїх пояснень щодо питання застосування норми права, порушеного в ухвалі.

    Пропонується доповнити ГПК України  Розділом ІІІ-І ПРЕЮДИЦІЙНЕ ПРОВАДЖЕННЯ.

    Ч. 10 ст. 270 -  порядок розгляду апеляційної скарги  викласти в наступній редакції:

    Апеляційні скарги на рішення господарського суду, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи за одночасного існування таких умов:

1) ціна позову є меншою, ніж сто розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;

2) якщо характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.

   Касаційне провадження доповнити ст. 300-1 - попередній розгляд справи:

  1. Попередній розгляд справи має бути проведений протягом п'яти днів після складення доповіді суддею-доповідачем колегією у складі трьох суддів у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.
  2. Попередній розгляд справи палатою, Великою Палатою не проводиться.

   3. У попередньому судовому засіданні суддя-доповідач доповідає колегії суддів про проведення підготовчої дії та обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції.

  1. Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
  2. Суд касаційної інстанції скасовує судове рішення за наявності підстав, які тягнуть за собою обов'язкове скасування судового рішення.
  3. Суд касаційної інстанції призначає справу до судового розгляду за відсутності підстав, встановлених частинами четвертою, п’ятою цієї статті. Справа призначається до судового розгляду, якщо хоч один суддя із складу суду дійшов такого висновку. Про призначення справи до судового розгляду постановляється ухвала, яка підписується всім складом суду.

   Стаття 303. Порядок передачі справи на розгляд палати або Великої Палати доповнити:

    6.Велика Палата до прийняття колегією або палатою рішення у справі може за власною ініціативою прийняти рішення про розгляд такої справи Великою Палатою у випадку, якщо вона вважає необхідним відступити від висновку щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного в раніше ухваленому рішенні Верховного Суду. Таке рішення приймається у формі ухвали більшістю від складу Великої Палати. Велика палата в такій ухвалі повинна обґрунтувати необхідність відступити від висновку щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного в раніше ухваленому рішенні Верховного Суду.

    З повним текстом проекту Закону «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України (щодо запровадження інституту преюдиційного запиту та уніфікації касаційного провадження)» можливо ознайомитися за посиланням:  http://w1.c1.rada.gov.ua /pls/zweb2/ web proc4_1?pf3511=63469   .